9 marca 2012

Jak zmienić plik tekstowy na PDF?

Najpierw napiszę dlaczego warto zapisywać i wysyłać pliki w formacie PDF i czym pliki PDF odczytywać a dopiero później mały tutorial na trzech edytorach tekstowych.

Plik z rozszerzeniem PDF pokazuje plik takim, jaki jest u nas na komputerze tylko bez możliwości edycji - to tak jakbyśmy wydrukowali kartkę.
Po drugie w różnych edytorach tekstu (np. w Wordzie, Open Office Writer, Libre Office Writer) nie możemy odczytać dokumentu np. w formacie *docx lub pokrewnych. Mając starszą wersje Worda nie załaduje tego piku, jeśli ktoś używał Worda 2007 pisząc dany dokument. OO i LO nie mają z tym problemów.
Po trzecie każdy dokument w powyższych programach prezentuje się inaczej. Koleżanka wysłała mi swoje CV i ja nie mając Worda, otworzyłam w Open Office Writer - cały tekst był rozjechany. PDF chroni przed takimi niespodziankami. Jest to ważne wysyłając aplikację do pracodawcy. Musimy być pewni, co do estetyki swoich dokumentów.
Jeśli Wam te trzy powody nie starczą to powiem Wam jeszcze, że przeglądając jakąś ważną stronę w internecie zapisujemy ją w ulubionych, ale przecież możemy nie mieć dostępu do internetu albo strona może wygasnąć lub zostać usunięta a my potrzebujemy coś nagle wiedzieć. Przykładowo dzwoni do nas ktoś w sprawie oferty pracy a my wysyłając setki CV nie wiem, z której to oferty, ponieważ na stronie, na której ją znaleźliśmy już jej nie ma. Warto wtedy wydrukować sobie stronę do PDFu.

Do odczytu pliku PDF używam Foxit Readera - do ściągnięcia i poczytania o nim TUTAJ. Przeczytajcie na stronie informacje zawarte pod "Uwaga!" dotyczące instalacji, ponieważ będzie chciał nam dodać do przeglądarki pasek narzędzi dodatkowy i zmienić stronę startową.
Jest też wszystkim znany Adobe Reader, chociaż ma gorsze oceny w dobreprogramy.pl. Do pobrania TU.
Inne przeglądarki dokumentów znajdziecie tutaj: http://www.dobreprogramy.pl/Przegladarki-dokumentow,Kategoria,Windows,29.html. Dodam, że wszystkie te programy są bezpłatne.

Tak jak w poście dotyczącym ciekawych linków przedstawiłam Wam stronę do konwersji wszystkich typów plików online, tak istnieje też program do konwersji tylko dokumentów tekstowych na PDF i odwrotnie. Można też pobrać taki program na komputer. Więcej o tym poczytacie tu: http://www.dopdf.com/pl/. Ja jednak wolę to robić swoimi prostymi sposobami bez dodatkowych programów. Zaraz Wam to pokaże.
Jeśli dostaniemy plik w PDFie, który chcemy edytować to polecam program PDF2WORD, jest to wersja testowa do 100 stron, ale dla mnie jest wystarczająca. Pobierzecie TU. Jeśli będziecie potrzebować pomocy dajcie znać w komentarzu to wyjaśnię, ale wydaje mi się to dość proste.

Tyle informacji podstawowych, teraz tutoriale. Najpierw pokażę zmianę pliku tekstowego na PDF na przykładzie Microsoft Office Word 2007.

1. Otwieramy nasz plik tekstowy lub mając już otworzony klikamy w lewy górny róg i klikamy "Drukuj".


2. Wybieramy z paska przewijania Foxit PDF Printer - ja używam Foxit Readera, jeśli ktoś ma Adobe to będzie Adobe PDF Printer itd. Ustawiamy sobie, czy chcemy jedną stronę czy cały dokument - normalne parametry wydruku konfigurujemy i klikamy "OK"



Następnie wyświetli się taki komunikat:


Wybieramy miejsce zapisu dokumentu, wpisujemy nazwę pliku i zaznaczamy w zapisz jako: "PDF files". Na końcu klikamy "Zapisz" i mamy gotowy plik w PDFie. Możemy go teraz odtworzyć za pomocą Foxit Readera.

W Open Office Writer i Libre Office Writer jest to łatwiejsze. Swoją drogą te programy to bezpłatne alternatywy dla pakietu biurowego Microsoftu. Również mają "excela", "power pointa" i pozostałe komponenty. Nazywają się po prostu inaczej. 

W obydwu programach robimy to za pomocą jednego przycisku i zapisujemy wg. schematu z Worda wybierając miejsce i nazwę dokumentu. 

Klikamy na pasku zadań ten znaczek i robi się samo :)

W Libre Office Writer robimy dokładnie tak samo. Znaczek PDFa również znajduje się w pasku zadań. Jeśli jesteście zainteresowani tymi programami to Open Office znajduje się pod tym adresem: http://www.openoffice.org/pl/product.download.html.

Ostatnia rzecz to zapisywanie stron internetowych w PDFie. 
Klikamy prawym klawiszem myszy gdziekolwiek na interesującej nas stronie i wybieramy z menu - drukuj. Otworzy się okienko, w którym zaznaczymy "Drukuj do pliku PDF". Jak to okienko będzie wyglądać zależy od Waszej przeglądarki. Można też kliknąć na "Ustawienia" w Waszej przeglądarce/lub "Plik" i tam również znajduje się opcja drukowania. 

Na dziś koniec nauki - pora rozpocząć weekend :)!

7 komentarzy:

  1. o rany! to już dla mnie wyższa szkoła jazdy! sama wszystkiego się na kompie nauczyłam, to może i to dam rady;)

    OdpowiedzUsuń
  2. To bardzo przydatna umiejętność i bardzo fajnie wszystko wytłumaczyłaś :) Udanego weekendu! Ja jutro niestety zasuwam na 12h do pracy, ale nie ma tego złego. Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oo dzięki:) Szczerze mówiąc zawsze sie dziwiłam po co ludziom pdf-y jak mają worda.Juz wiem.Dzieki!

    OdpowiedzUsuń
  4. Kochana jestes niesamowita!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Fantastycznie wszystko wytłumaczone! Tego szukałam:-) Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  6. O! Super! Tego szukalam! Dziekuje Ci bardzo:D

    OdpowiedzUsuń
  7. Od dłuższego czasu miałam z tym problem, super dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń

Za wszystkie komentarze serdecznie dziękuję, każdy mnie cieszy :)

Zapraszam do czytania komentarzy czytelników pod postami, ponieważ można tam znaleźć dodatkowe porady i rozwiązania.