26 sierpnia 2012

O ABSach, EDSach i innych zagadkowych systemach samochodowych ;)

Dziś post dla tych, którzy chcą rozumieć ogłoszenia motoryzacyjne i dla tych, którzy będąc świadkami rozmowy o samochodach nie chcą czuć się całkiem zieloni w temacie ;)
Większość z nas zna skróty ABS, ASR, EDS i inne, ale podejrzewam, że na tym wiedza się kończy...coś gdzieś słyszało się, może nawet wiemy, że dotyczy to samochodów, ale o co właściwie chodzi z tymi tempomatami i innymi immobilizerami? Nie ma obawy, będzie krótko i konkretnie - broń Boże nie traktujcie tego, jako wiedzy eksperckiej tylko bardzo ogólnie :)

ABS (ang. Anti-Lock Braking System) - układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania.
Co może spowodować hamowanie na zablokowanych kołach? Np. brak kontroli nad kierunkiem jazdy, wirowanie samochodu czy ściąganie w bok.

ASR  (ang. Acceleration Slip Regulation, pokrewne nazwy stosowane przez różne koncerny tego systemu to rónież TCS, ASC+T, TC - system kontroli trakcji, którego celem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół w trakcie przyspieszania; pewnie znacie z filmów (i nie tylko) motyw, gdzie kierowca chce gwałtownie ruszyć z miejsca a koła boksują w miejscu - właśnie ten system ma temu zapobiec. 

EDS (ang. Electronic Differential Lock) - jest to system, który nie działa bez układu ABS, ponieważ korzysta z jego czujników i systemu hamowania; jest to układ kontroli trakcji, jeśli obroty kół są różne to wyhamowuje automatycznie to szybsze, powoduje to m.in. że koła napędowe nie wpadają w poślizg.

ESP (ang. Electronic Stability Program) - program stabilizujący tor jazdy podczas pokonywania zakrętów, jeśli system wykryje tendencję do wyślizgnięcia się auta z zakrętu to automatycznie przyhamuje jedno lub kilka kół.

Immobilizer - zabezpieczenie przed niepowołany uruchomieniem samochodu, jest to elektroniczny kod zapisany na płytce elektronicznej (płytka może znajdować się w kluczyku lub osobno), który przykłada się do czytnika umieszczonego w aucie (lub na zasadzie karty zbliżeniowej), po odczytaniu i porównaniu danych z kluczyka, które oczywiście muszą się ze sobą zgadzać, można uruchomić pojazd.

Tempomat - urządzenie utrzymujące stałą prędkość pojazdu bez względu na to, czy jedziemy z górki czy pod górkę; ze względu na bezpieczeństwo nawet po delikatnym naciśnięciu hamulca urządzenie zostanie wyłączone; z kolei po wciśnięciu pedału gazu podczas korzystania z tempomatu pojazd przyspiesza a po jego zwolnieniu wraca do prędkości przez nas ustawionej na tempomacie, urządzenie idealne na autostrady, to kierowca decyduje, czy chce jechać przy pomocy tego urządzenia czy nie, można je w każdej chwili włączyć i wyłączyć

8 komentarzy:

  1. W koncu sie dowiedzialam o co chodzi z tymi samochodami ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. no w tym temacie to ja zupełnie jestem zielona;) dzięki za wyjaśnienia!

    OdpowiedzUsuń
  3. ooo, jak ja nie lubię jeździć samochodem!

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny post zbierający podstawy technologii w samochodach.
    Ostatnio pali mi się ciągle lampka "OIL". Nie mogę rozszyfrować tego skrótu. Co to może być?

    Pozdrawiam
    -- Andrzej

    OdpowiedzUsuń
  5. Kobieto! Skąd Ty to wszytsko wiesz!? :) Rozpoznaje ABS -wiem, że to coś od hamulców, ASR....to dla mnie ciemna magia. Immobilizer kiedyś kolega wspominał, że coś takiego ma...Dzięki za garść wiedzy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uczę się ciągle czegoś, bo uważam, że warto to wiedzieć :) Dziś np. byłam u mechanika i przy okazji dowiedziałam się pobieżnie, jak odczytać wynik testu hamulców. Nie taki diabeł straszny jak go malują, trochę tak jak z wynikami badania krwi ;) Może jak ugruntuję wiedzę to przedstawię jej efekt na blogu :)

      Usuń
  6. Kosmetyki, proszki do prania i inne domowe chemikalia mają "formuły", a samochodach wszechobecne są "systemy".

    OdpowiedzUsuń

Za wszystkie komentarze serdecznie dziękuję, każdy mnie cieszy :)

Zapraszam do czytania komentarzy czytelników pod postami, ponieważ można tam znaleźć dodatkowe porady i rozwiązania.