19 grudnia 2012

Jak zarejestrować samochód?

Post będzie na temat wszystkich formalności, których musi dopełnić osoba fizyczna po zakupie używanego samochodu w Polsce. 
Są trzy rzeczy, o których trzeba pamiętać:
1. rejestracja w Wydziale Komunikacji
2. zapłacenie podatku od czynności cywilno-prawnych w Urzędzie Skarbowym
3. podjęcie decyzji w sprawie OC
Kolejność czynności jest dowolna.

Jakie terminy obowiązują podczas rejestracji?
Na przerejestrowanie samochodu w Wydziale Komunikacji mamy 30 dni. 14 dni mamy na zapłacenie podatku, tyle samo dni ma sprzedający na poinformowanie zakładu ubezpieczeń o zmianie danych właściciela pojazdu. Jeśli chodzi o ubezpieczenie to możemy korzystać z tego, za które zapłacił poprzedni właściciel do końca trwania okresu ubezpieczenia lub możemy też w dowolnej chwili polisę wypowiedzieć i zawrzeć nową. Polisa nie przedłuża się w takiej sytuacji automatycznie. OC jest przypisywane pojazdowi a nie właścicielowi. Ubezpieczenie OC musi być co rok odnawiane.

Czynności dokonywane w Urzędzie Skarbowym.
Po co w ogóle należy iść do US? Ponieważ czynność cywilno-prawna, jaką jest podpisanie umowy kupna pojazdu, jest opodatkowana. Podatek wynosi 2% od kwoty zakupu auta, kwota ta jest wpisana na umowie. Do tego celu potrzebny będzie nam druk PCC-3. Jest on do pobrania tutaj (pod tym linkiem również informacja o tym, jak prawidłowo wypełnić formularz) lub bezpośrednio w US. Mając wypełniony druk idzie do odpowiedniego okienka, podajemy PCC-3 (trzeba mieć przy sobie umowę i dowód rejestracyjny w razie pomyłki w wypisywaniu lub jeśli urzędnik będzie miał jakieś wątpliwości) i udajemy się do kasy, gdzie dostajemy do wypisania blankiet. Wzór opisu znajdziemy na miejscu. Po wypisaniu i uiszczeniu opłaty otrzymujemy potwierdzenie opłacenia podatku.

Jakie dokumenty potrzebujemy do załatwienia sprawy w Wydziale Komunikacji?
- wniosek o rejestrację (można go znaleźć na stronie WK)
- umowa kupna-sprzedaży pojazdu ( + 1 kopia)
- dowód rejestracyjny
- karta pojazdu (jeśli została wydana)
- dowód osobisty
- tablice rejestracyjne
- polisa OC lub dowód opłacenia składki (obowiązuje ta polisa, którą posiadamy po poprzednim właścicielu)
- dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej
- pełnomocnictwo (jeśli ktoś w naszym imieniu rejestruje samochód)

Jak wygląda przerejestrowanie pojazdu w Wydziale Komunikacji?
Ze wszystkimi dokumentami udajemy się do punktu informacji, gdzie otrzymujemy numerek stanowiska z wyznaczoną godziną. W informacji sprawdzają, czy posiadamy wszystkie dokumenty. Przy okazji otrzymujemy do wypełnienia blankiet opłaty komunikacyjnej (jej wysokość zależy od tego, jakie mamy tablice rejestracyjne i czy chcemy lub musimy je zmieniać). Jeśli kupiliśmy auto w miejscu naszego zamieszkania to zmienić musimy tylko znaczek, który znajduje się na tablicy i za tą przyjemność zapłacimy 80 zł. Możemy też zdecydować o całkowitej zmianie numeru tablic rejestracyjnych, wtedy poniesiemy koszt ok. 180 zł. Następnie udajemy się do kasy i dokonujemy wpłaty. Oczywiście istnieje opcja przelewu internetowego, ale w Wydziale Komunikacji w Poznaniu kasa jest w tym samym miejscu, więc po co drukować samodzielnie potwierdzenie przelewu? W informacji również dostałam polecenie, aby skserować umowę kupna-sprzedaży, ksero znajdowało się tuż obok i było bezpłatne dla klientów. Po dokonaniu tych czynności zgłaszamy się o wyznaczonej godzinie i przy odpowiednim stanowisku (czasami wyświetlane są numerki na tablicy, jaki numer wchodzi). Przy okazji wspomnę, że bilecik można pobrać z automatu, ale i tak o informację musimy zahaczyć, żeby otrzymać blankiet wpłaty (jeśli nie zrobiliśmy przelewu w domu) ;)
W zależności od tego, czy całkowicie zmieniamy tablice rejestracyjne, czy tylko znaczek na nich to stare tablice będziemy musieli oddać i dostaniemy nowe albo osoba obsługująca nas odklei znaczek i otrzymamy nowy. Stary dowód rejestracyjny zostanie nam zabrany a w to miejsce otrzymamy tymczasowy (miękki) dowód rejestracyjny, który jest ważny 30 dni. Na koniec zostaniemy poinformowani o terminie odbioru stałego dowodu rejestracyjnego. Najczęściej są to ok. 2 tygodnie.

Myślę, że przybliżyłam Wam trochę proces przerejestrowania samochodu. Pamiętajcie, że to, co opisałam jest ważne dopóki jakieś przepisy nie ulegną zmianie. Zawsze przed udaniem się do urzędów odwiedźcie ich strony internetowe, gdzie znajdziecie wszystkie bieżące informacje.

10 komentarzy:

  1. Hej, a propos samochodu - masz może sposób przeciwko osadzaniu się zamarzniętej warstwy na tychże?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No przecież się domyśliłam, co to tychże :P Możesz kupić pokrowiec na auto, żeby chronić szyby przed zamarzaniem. Od koloru do wyboru: http://allegro.pl/pokrowce-pozostale-18680
      Widziałam też jak ludzie obkładają szyby kartonami ;) Sama zdecyduj, który efekt bardziej Ci się podoba :D Ja zostaje przy spray'u do odmrażania po prostu.

      Usuń
    2. Znam te sposoby, po prostu myślałam, że może coś jeszcze wymajstrowałaś :)

      Wiesz, na tym moim osiedlu daję takiemu pokrowcowi dwa dni, po upływie tego czasu sobie pójdzie hen-hen! :D

      Ale dziękuję, ze się zainteresowałaś i mimo wszystko pójdę popatrzeć sobie na pokrowce.

      Usuń
    3. No to karton w tej sytuacji bezpieczniejszy, ale taki pokrowiec, jeśli go nie potną nożem, to przecież jest zatrzaskiwany w drzwiach, więc nie powinni ukraść.

      Usuń
  2. Mam pytanie, a jakich formalnosci nalezy dopilnowac podczas sprzedazy samochodu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprzedający musi poinformować Wydział Komunikacji o zbyciu auta, podobno można to zrobić pocztą, wysyła się wniosek, który jest do pobrania ze strony Wydziału Komunikacji i kopię umowy. Jeśli na umowie kupna-sprzedaży auta nie było zaznaczone, że podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC-3) płaci kupujący to jeszcze musi udać się do Urzędu Skarbowego. W ubezpieczalni należy zgłosić też fakt sprzedaży i udowodnić to przedkładając umowę. W urzędzie skarbowym trzeba też na koniec roku podatkowego zgłosić to w zeznaniu, bo to jednak Twój przychód, który będzie opodatkowany w zależności od tego, czy na sprzedaży zarobiłaś. Najlepiej w tej sprawie zadzwonić do urzędu i spytać.

      Usuń
  3. Trochę jest tego załatwiania, ale i tak znacznie terminy się skróciły, do tego co było dawniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że też byłam zaskoczona zmianą, szybciej, wszystko pod ręką, bez kolejki. Może to ja miałam takie szczęście tylko? :)

      Usuń
  4. Przydatne !!! Z pewnością skorzystam bo ostatnio mnie również dotyczy ów problem.

    OdpowiedzUsuń

Za wszystkie komentarze serdecznie dziękuję, każdy mnie cieszy :)

Zapraszam do czytania komentarzy czytelników pod postami, ponieważ można tam znaleźć dodatkowe porady i rozwiązania.